Trh zameraný na mužskú plodnosť je ešte len v plienkach

Problémy s neplodnosťou riešia v takmer polovici prípadov muži. Napriek tomu je trh zameraný na mužskú plodnosť ešte len v plienkach. Podľa analytikov ale bude liečba mužskej neplodnosti v nasledujúcich rokoch miliardový biznis. S tým počíta aj startup Legacy, ktorý podľa jeho slov pristupuje k mužskej neplodnosti šetrnejšie ako bežné kliniky. Samozrejme, nie je jediný čo prišiel s inovatívnou ponukou.

Chráňte svoj najcennejší majetok,“ nabáda internetová stránka GiveLegacy.com. S názvom Legacy by podnik mohol predávať čokoľvek od investičných produktov, cez luxusné hodinky až po právne služby. Legacy ale predáva produkt iného druhu – zmrazenie spermií a to bezpečne, kvalitne, diskrétne. A hlavne bez potreby vyjsť z domu. Napísal o tom britský denník Independent.

Už žiadne návštevy na klinikách

Mladý zakladateľ spoločnosti Khaled Kteily prišiel na svoj podnikateľský nápad pred piatimi rokmi. O svojej vlastnej plodnosti pritom nikdy nepremýšľal. Všetko sa ale zmenilo, keď sa mu jeho priateľ zveril, že musí zamraziť svoje spermie, pretože mu v tridsiatich rokoch diagnostikovali rakovinu. Po tejto správe sa Kteily vydal na kliniku, aby zmrazil aj svoje vlastné spermie. Bol však nemilo prekvapený tým, ako je celý proces nepríjemný.

Rozhodol sa preto vytvoriť vlastný podnik, ktorý mužom túto nepríjemnú procedúru, v cudzom exteriéri, trochu zjednoduší. Zákazníci Legacy nepotrebujú žiadne návštevy na klinikách, ani žiadne schôdzky s lekármi. Všetko sa odohráva v interiéri, ideálne doma – jednoducho a diskrétne. Vzorku si vyzdvihne kuriér. Každý klient má jedinečné ID, aby sa celý proces anonymizoval, rovnako ako v súkromných švajčiarskych bankách.

Kteily vyrastal v Libanone a študoval v Kanade a v USA. Spoločnosť Legacy ale schválne založil v Ženeve. Toto mesto si zvolil aj preto, že chce, aby jeho spoločnosť bola považovaná za súkromnú švajčiarskú spermobanku. „Pre veľkú časť sveta je Švajčiarsko spojené s kvalitou. Stačí sa zamyslieť nad švajčiarskymi bankami, švajčiarskymi hodinkami alebo čokoládou,“ vysvetlil svoj strategický krok Kteily.

Štatistiky mu hrajú do kariet

V posledných rokoch jeho biznisu nahrávajú aj nepríjemné štatistiky. Nejedna štúdia ukazujú, že počet spermií u mužov z Ameriky, Európy, Austrálie a Nového Zélandu klesol za obdobie kratšie ako 40 rokov o viac ako 50 percent. Štúdia síce nepreskúmala všetky možné dôvody tohto poklesu, ale podľa vedcov sú za klesajúcim počtom spermií rôzne faktory, ako je vystavenie sa určitým chemikáliám a pesticídom, dlhodobému stresu. Negatívny vplyv má aj fajčenie a obezita.

Podľa profesora andrológia na univerzite v Sheffielde Allana Paceyho je ale dôvod iný. „Podľa môjho názoru je vidieť viac prípadov mužskej neplodnosti, pretože muži a ich partnerky posúvajú zakladanie rodiny do vyššieho veku. To odhaľuje prípady mužskej neplodnosti, ktoré by neboli vidieť, keby sa páry pokúsili o potomka v mladšom veku, kedy boli plodnejšie“, tvrdí uznávaný odborník.

Na rozdiel od žien sa mužom nehovorí, že im tikajú biologické hodiny. Muži nie sú ani bombardovaní reklamami na plodnosť a aplikáciami od okamihu, keď oslávia tridsiatku. Mnohí muži o svoje plodnosti nepremýšľajú až do okamihu, keď sa neúspešne pokúšajú o počatie. Napriek tomu sú medzi neplodnými heterosexuálnymi pármi muži príčinou neplodnosti v polovici prípadov.

Vývoj produktov proti neplodnosti brzdí hanblivosť

Pacey nemá rád predstavu o „priemysle neplodnosti“, ale súhlasí s tým, že väčšie povedomie o mužskej neplodnosti vytvorilo rastúci trh pre začínajúce firmy, ktoré ponúkajú riešenie. Ak tie budú perspektívne, úspešné, aj vďaka nim sa na oplátku zviditeľní doteraz stále nie veľmi propagovaná liečba mužskej neplodnosti.

Spoločnosť Legacy vraj založil preto, aby zmenil spôsob, akým muži a ženy premýšľajú o plánovaní rodiny. „Muži sú citliví na to, keď sa hovorí o ich plodnosti, a preto sa zameriavame na to, aby sme sa pre mužov stali atraktívnou značkou pre plodnosť,“ vysvetľuje Kteily.

Legacy ponúka klientom tri balíčky. Najlacnejšie je bronzový balíček za 1 000 dolárov, ktorý zahŕňa analýzu plodnosti a úschovu spermií na jeden rok. Najdrahší je platinový balíček, ten je určený mužom, ktorí si želajú zachovať svoje najzdravšie genetické dedičstvo z hľadiska pokračujúceho pokroku v oblasti zdravotnej starostlivosti. Za 10 tisíc dolárov získajú až šesť vkladov, genetické testovanie, analýzu plodnosti a neobmedzené ukladanie na viacerých miestach.

Na webe spoločnosti zaujme poznámka o výskumnom programe, ktorý plánuje študovať spermie najúspešnejších mužov na svete. Keď Kteilyho požiadali o podrobnejšie vysvetlenie, uviedol, že myšlienka študovať genetickú zložku niektorých spermií je stále v raných fázach.

Britské úrady registrujú stovky súkromných kliník vo Veľkej Británii, ktoré sú lacnejšie ako ponuka Legacy. Za zmrazenie spermiu si účtujú medzi 175 až 450 librami. Pacey je ale presvedčený, že možnosť obísť sa bez návštevy kliniky môže byť pre mnohých mužov dôležitejšie ako cena. Dodáva, že mnoho pokusov o vývoj produktov na mužskú plodnosť často zlyhalo práve kvôli hanblivosti mužov.

Konkurencia v Poľsku

Legacy nie je jediná spoločnosť, ktorá dúfa, že v obore prerazí. Jej konkurentom v strednej Európe je napríklad poľská spoločnosť Coolmen založená pred dvoma rokmi. Coolmen sľubuje, že zlepší mužskú plodnosť tým, že ochladí mužské semenníky pomocou zariadenia, ktoré sa pripevňuje k pásu. „Podľa súčasných štúdií približne 60 percent všetkej mužskej neplodnosti vzniká kvôli príliš vysokej teplote semenníkov, čo je priamy dôvod pre nevhodnú kvalitu spermií“, hovorí programová manažérka firmy Dorota Partyková.

Oba podniky sa stretnú na konferencii Breakout Berlin, ktorá sa bude konať na otváracej konferencii TechCrunch. Prítomné budú iba dve začínajúce firmy v oblasti plodnosti. Analytici však očakávajú, že do roku 2025 dosiahnu hodnotu 4,7 miliardy dolárov.

Hlavným problémom s akýmkoľvek produktom alebo službou zameranou na mužskú plodnosť bude, či muža presvedčí alebo nie,“ tvrdí A. Pacey. S počtom spermií, ktoré každoročne klesajú v priemere o 1,4 percenta, ale môžu začínajúce firmy, ako sú Legacy a Coolmen, nachádzať čoraz väčší počet mužov, ktorí budú ochotní ich služieb využiť.