Kliniky sa stretávajú s nedostatkom darcov

Britské a austrálske reprodukčné kliniky sa stretávajú s nedostatkom darcov spermií. Stúpa totiž dopyt, no kliniky nesmú darcom ponúkať finančnú odmenu, ani zaručiť anonymitu. Podľa novej štúdie zvolili spermobanky v boji s malým počtom darcov netradičnú taktiku. Stavili na mužské role – vojakov a hrdinov.

Vo vnútri každého hrdinu je milión ďalších

Vo vnútri každého hrdinu je milión ďalších,” stojí v reklamnej kampani austrálskej reprodukčnej kliniky IVF Australia z roku 2015. Predstava hasičov, ktorý pomáhajú ženám v ťažkostiach, vtedy v Austrálii fungovala. Čiastočne aj vďaka nej sa krajina dostala z problémov s nedostatkom spermií, ktoré prišli v roku 2012.

Stereotypická maskulinita – hrdina a vojak

Podľa štúdie publikovanej v máji v časopise Marketing Theory, nie je IVF Australia jedinou klinikou, ktorá svoj marketing obrátila v tomto smere. “Reklamná stratégia spermobanky sa spolieha na dve hlavné idey stereotypickej maskulinity – hrdinu a vojaka,” napísala pre web The Conversation spoluautorka štúdie Laetitia Mimounová. Pokiaľ ide o vojenskú rétoriku, často stavia darcu do role obrancu krajiny pred inváziou cudzích spermií, tvrdí Mimounová. Práve na zahraničné kliniky a spermobanky sa totiž musia záujemkyne v prípade nedostatočnej ponuky obracať.

Zmysel pre česť, povinnosť a patriotizmus

Reklamy snažia hrať na mužský zmysel pre česť, povinnosť a patriotizmus. Ako príklad okrem fotografií použili autori štúdie, okrem iného, aj propagačné video londýnskej spermobanky, na ktorom britské spermie v zovretom šíku zaženú spermie z iných štátov (vrátane tých slovenských).

Reklama londýnskej spermobanky

Pomáhať ľuďom vytvárať nový život

Druhým variantom potom chcú, podľa autorov, dať mužom pocit, že darovanie spermií je jednoduchý spôsob, ako sa stať hrdinom. Pomáhať ľuďom vytvárať nový život je totiž, podľa nich, rovnako dôležité a záslužné, ako životy zachraňovať. Podľa autoriek štúdie práve tento typ kampaní pomohol ponuke znova dohnať dopyt.

Vo Veľkej Británii a Austrálii je darovanie spermií silne regulované. Darcom sa nesmie platiť a deti narodené z umelých oplodnení môžu v 18 rokoch požiadať o zistenie identity svojho otca. Prísne je navyše regulované aj to, koľkokrát smie jeden muž spermie darovať, uvádza britský denník Metro.